ترنمترنم، تا این لحظه: 12 سال و 7 ماه و 4 روز سن داره

ترنم بانو ، کودک امروز ، بانوی فردا

....جواب سلام!!!(یک پست متفاوت)

1393/6/22 16:20
11,724 بازدید
اشتراک گذاری

گاه " سلام " در هوا حیران می ماند و چه زیباست دیدن فرشتگانی عاشق که با آغوشی از نور محبت های مقدس اما معلق را درو می کنند...

امروز داشتم در مورد موضوعی سرچ میکردم که مطالبی در مورد  سلام پیدا کردم..

توی یه سایتی یکی پرسیده بود :

اگر کسی جواب سلامت رو نداد چیکار میکنی؟؟؟....

و این هم جوابها:

دلم می گیره ازش دیگه بهش سلام نمی دم....

هیچی رد میشم و بار بعد هم بهش سلام میدم اشکال نداره..

بستگی داره کی باشه و اگه بزرگتر بود که نفهمید دوباره سلام میکنم وگرنه منم دلم میگیره ودیگه بهش سلام نمیکنم...........

هیچی نمیشه چون من ثواب خودم رو که 69 تا بوده رو بردم ودر ضمن جوابش واجبه حالا این به خود اون طرف بستگی داره که چقدر به این چیزا اعتقاد داشته باشه.

ادب و احترام وشخصیت خودم را بالا بردم و این برایم لذت بخش است...........

ناراحت میشم اما بهم بر نمیخوره فقط میفهمم ارزش سلام کردن نداره...

من جوابشوكه سلامتي است از خدا ميگيرم.

هيچي ،اون نميخواد با جواب دادن يه پله به بهشت نزديكتر بشه چيكارش بايد كرد!

بسته به طرف مقابل داره که کی باشه.اگه شنوایی اش کم باشه ناراحت نمیشم دوباره سلام میدم.ولی اگه ... ناراحت میشم سعی میکنم محلش نزارم.......

شاید تا اخر عمر باهاش قهر کنم چرا جواب سلام منو نداده ؟حقشه!!!!

هیچی خودکشی میکنم ههههههههههههههههه خب این پرسیدن نداره خیلیییییییی هم دلش بخواد جواب سلامممم رو بده..........

هیچی اگه جواب نداد یه بار دیگه هم که منو دید بازم بهش سلام میدم چون اون موقع خودش به اشتباهش پی میبره.

مهم این است که ما سلام کنیم اینکه جوابی بدهند یا ندهند تکلیف از ما ساقط است.

تنها کاری که میکنم فقط ناراحت میشم همین.اونم با این کار فقط خودشو کوچیک میکنه.

اگه بدونم به خاطر غرورشه دیگه بهش سلام نمیکنم.......

اگه منو ندید یا حواسش یه جای دیگه بود عیب نداره دوباره سلام می دم ولی اگه از روی غرور و تکبر جواب نده من هم از دفعه دیگه سلام نمی دم.

هیچی من وظیفمو انجام میدم. یعنی سلام رو هیچوقت و برای هیچکس فراموش نمیکنم.

برام پیش اومده. شاید اولش یکم ناراحت شدم ولی شخصیت طرف مقابلمو شناختم و گفتم ارزش ناراحت کردن خودمو نداره.ولی باز به خاطر وظیفه و ادب به این جور افراد سلام می کنم.

در صورتی که نشنید دوباره سلام میکنم.ولی ولی اگر از روی قصد جوابمو نداد خودم با صدای بلند و با عصبانیت تمام "علیک سلام" میگم تا بفهمه که از این به بعد جواب سلام واجبه!!!

سلام نشانه احترام به فرد مقابل است. اگر فرد مقابل جواب سلام منو نده دیگه بهش سلام نمیکنم....

 

و این هم مطالبی در مورد سلام:

روزي سقراط ،  مردي را ديد که خيلي ناراحت و متاثراست. علت ناراحتيش را پرسيد ،پاسخ داد:"در راه که مي آمدم يکي از آشنايان را ديدم.سلام کردم جواب نداد و با بي اعتنايي و خودخواهي گذ شت و رفت و من از اين طرز رفتار او خيلي رنجيدم."

سقراط گفت:"چرا رنجيدي؟" مرد با تعجب گفت :"خب معلوم است، چنين رفتاري ناراحت کننده است."

سقراط پرسيد:"اگر در راه کسي را مي ديدي که به زمين افتاده و از درد وبيماري به خود مي پيچد، آيا از دست او دلخور و رنجيده مي شدي؟"

مرد گفت:"مسلم است که هرگز دلخور نمي شدم.آدم که از بيمار بودن کسي دلخور نمي شود."

سقراط پرسيد:"به جاي دلخوري چه احساسي مي يافتي و چه مي کردي؟"

مرد جواب داد:"احساس دلسوزي و شفقت و سعي مي کردم طبيب يا دارويي به او برسانم."

سقراط گفت:"همه ي اين کارها را به خاطر آن مي کردي که او را بيمار مي دانستي،آيا انسان تنها جسمش بيمار مي شود؟ و آيا کسي که رفتارش نادرست است،روانش بيمار نيست؟ اگر کسي فکر و روانش سالم باشد،هرگز رفتار بدي از او ديده نمي شود؟

بيماري فکر و روان نامش "غفلت" است و بايد به جاي دلخوري و رنجش ،نسبت به کسي که بدي مي کند و غافل است،دل سوزاند و کمک کرد و به او طبيب روح و داروي جان رساند.

پس از دست هيچکس دلخور مشو و کينه به دل مگير و آرامش خود را هرگز از دست مده و بدان که هر وقت کسي بدي مي کند، در آن لحظه بيمار است.

پاداش سلام و جواب آن

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «لِلسَّلامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعَةٌ وَسِتُّونَ لِلْمُبْتَدئ وَواحِدَةٌ لِلرّادِّ؛ سلام هفتاد حسنه دارد که شصت و نه حسنه اش برای سلام کننده و [فقط] یک حسنه اش برای پاسخ دهنده است.»

 

مراحل سلام

در توضیح المسائل مراجع عظام آمده است که در غیر نماز، مستحب است جواب سلام را بهتر از سلام بگوید؛ مثلاً اگر کسی گفت: «سلام علیکم» در جواب بگوید: «سلام علیکم و رحمة اللّه » و اگر گفت: «سلام علیکم و رحمة اللّه » در جواب بگوید: «سلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته».

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «یُسَلِّمُ الْصَغِیرُ عَلَی الْکَبِیرِ وَالْمارُّ عَلَی الْقاعِدِ وَالْقَلِیلُ عَلَی الْکَثِیرِ؛ کوچک به بزرگ سلام می کند و کسی که می گذرد، بر کسی که نشسته سلام می کند و جماعت کم تر بر جماعت بیش تر سلام می کند.» در حدیث دیگری چنین آمده است: «اِذا لَقِیَتْ جَماعَةٌ جَماعَةً فَسَلَّمَ الاَْقَلُّ عَلَی الاَْکْثَرِ وَ اِذا لَقِیَ واحِدٌ جَماعَةً سَلَّمَ الْواحِدُ عَلَی الْجَماعَةِ؛ هرگاه گروهی به گروه دیگر رسیدند، جماعت کم تر بر جماعت بیش تر سلام کند و اگر یکی، گروهی را ملاقات نماید، آن یک نفر بر آن گروه سلام کند.»

 

به چه افرادی سلام کنیم؟

در این مورد، روایتی از امام صادق علیه السلام وارد شده است که حضرت فرمودند: «مِنَ التَّواضُعِ اَنْ تُسَلِّمَ عَلی مَنْ لَقِیتَ؛ یکی از نشانه های تواضع و فروتنی این است که با هر کس ملاقات کردی، سلام بگویی.» رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «اَوْلَی النّاسِ بِاللّهِ وَبِرَسُولِهِ مَنْ بَدَأَ بِالسَّلامِ؛ نزدیک ترین مردم به خدا و رسولش کسی است که [کلامش را] با سلام آغاز کند.»

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله که نمونه کامل و تکمیل کننده مبانی اخلاقی و اجتماعی اسلام است، به کودکان سلام می کرد تا به عنوان یک روش اخلاقی در بین مردم همچنان باقی بماند. در روایتی می خوانیم: «خَمْسٌ لا أَدَعُهُنَّ حَتَّی الْمَماتِ... وَالتَّسْلِیمُ عَلَی الصِّبْیانِ؛ پنج چیز است که تا آخر عمر آنها را رها نمی کنم... و( یکی از آن پنج چیز)سلام کردن بر کودکان است.» سعی حضرت بر آن بود سلام کردن حتی به کوچک تر را به عنوان رسمی پسندیده و به صورت یک اصل و عادت در جامعه ترویج نماید؛ پس سبقت گرفتن در سلام به دیگران، از اخلاق پسندیده پیامبر گرامی اسلام است.

 

احکام سلام

  •  انسان باید جواب سلام را چه در نماز و یا در غیر نماز فورا بگوید و اگر عمدا یا از روی فراموشی جواب سلام را به قدری طول دهد که اگر جواب بگوید، جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد، نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نیست.
  •  اگر زن یا مرد نامحرم و یا بچه ممیّز (بچه ای که خوب و بد را می فهمد) به نمازگزار سلام کند، نمازگزار باید جواب او را بدهد.
  •  اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد، معصیت کرده؛ ولی نمازش صحیح است.
  •  در حال نماز، انسان نباید به دیگری سلام کند و اگر دیگری به او سلام کند، باید طوری جواب دهد که سلام مقدم باشد، مثلاً بگوید: «السلام علیکم» یا «سلامٌ علیکم» و نباید «علیکم السلام» بگوید.
  •  اگر کسی به نمازگزار، غلط سلام کند، به طوری که سلام حساب نشود، جواب او واجب نیست.
  •  باید جواب سلام را طوری بگوید که سلام کننده بشنود؛ ولی اگر سلام کننده کر باشد، چنانچه انسان به طور معمول جواب او را بدهد، کافی است.
  • اگر کسی به عده ای سلام کند، جواب سلام او بر همه آنان واجب است، ولی اگر یکی از آنان جواب دهد، کافی است.
  • اگر دو نفر با هم به یکدیگر سلام کنند، بر هر یک واجب است جواب سلام دیگری را بدهد.

پسندها (1)

نظرات (3)

بانو
24 شهریور 93 14:33
سلام نبایدهای تخم مرغ در بارداری را در بانو ببینید www.banoo.ir/post/1036 منتظر حضورتان هستیم. جامعه مجازی بانو
بانو
31 شهریور 93 11:24
سلام یک مادر نمونه همیشه بله نمی گوید www.banoo.ir/post/1030 منتظر حضورتان هستیم. جامعه مجازی بانو
مامان مهدا گلی
1 مهر 93 11:35
سلام دوست خوبم؛اولین روز پاییزتون قشنگ و رنگارنگ..... مهرتون روز افزون؛ شادیهاتون فراوون... به ذهنم رسید چن روز دیگه تولد دختر ماهتون هست....تولدش مبارک...خدا همیشه حافظ فرشته کوچولوتون باشه....
نگارنده:سمیرا
پاسخ
سلام دوست خوبم...ممنون از محبتت....ممنون از این همه توجه...روزهای خوبی را برات آرزو میکنم....من که عاشق پاییزم و از امروز شمارش معکوس من شروع میشه......خیلی خیلی خیلی خوشحال میشم وقتی میبینم به وبلاگم سر میزنی....از پیام های قشنگت انرژی میگیرم...لحظه لحظه زندگی ات شاد...